Social Items

Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya的意思

Terlepas dari mulut buaya masuk ke mulut harimau 一波未平一波又起. Tidak tahu menari dikatakan lantai jongkang-jongket 吃不到葡萄说葡萄酸.


Pin On مكة المكرمة

Peribahasa ini merupakan satu nasihat yang amat baik untuk mendidik anak-anak agar cemerlang dan berguna kepada negara apabila dewasa kelak.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya的意思. Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi. Melentur buluh biarlah daripada rebungnya.

Melentur buluh biarlah daripada rebungnya bermaksud mendidik anak- anak hendaklah dari kecil lagi. Jika dia tiada wang yang cukup seperti anak muda ini Kamal dia cuma boleh gunakan penyokong buluh untuk membantunya bergerak.

Mendengar guruh di langit air di tempayan dicurahkan. Dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat 12. Duduk sama rendah berdiri sama tinggi Maksud.

Ringan tulang berat perut 勤劳者收获多 Tiada rotan akar pun berguna 聊胜于无 Dapat durian runtuh 不劳而获横财 Kain sehelai sepinggan 倾家荡产 Melentur buluh biarlah dari rebungnya 教育应该从小开始 Pucuk dicipta ulam mendatang 意外收获比预计还好 Sudah jatuh ditimpa tangga 祸不单行 Terlepas dari mulut buaya masuk ke mulut harimau 一波未平一波又起 Tidak tahu menari. Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing.

Semua orang pun mungkin akan. Melentur buluh biarlah waktu rebung. Untung sabut timbul untung batu tenggelam 幸运则意气风发倒霉.

Peribahasa ini bersesuaian dengan hasrat kerajaan untuk membentuk sebuah masyarakat yang mengamalkan nilai-nilai kekeluargaan. Tidak tahu menari dikatakan lantai jongkang-jongket 吃不到葡萄說葡萄酸. Melentur buluh biarlah dari rebungnya 教育应该从小开始 Pucuk dicipta ulam mendatang 意外收获比预计还好 Sudah jatuh ditimpa tangga 祸不单行 Terlepas dari mulut buaya masuk ke mulut harimau 一波未平一波又起 Tidak tahu menari dikatakan lantai jongkang-jongket 吃不到葡萄说葡萄酸.

Tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas. Kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya. Seperti lembu dicucuk hidung Maksud.

Nasib buruk tidak dapat dicari-cari. Orang yang selalu menurut kemahuan orang 13. Terlepas dari mulut buaya masuk ke mulut harimau 一波未平一波又起.

1Sedang rebung baik dipatah jadi buluh melepuh jari. Jika benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau.

Dalam apa jua perkara positif penerapan nilai murni sentiasa diberikan tumpuan penuh dalam kalangan kanak-kanak. Bak kata pepatah Melentur buluh biarlah daripada rebungnya 这样做是再恰当不过的 jw2019.

Melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Kita perlu tahu melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kalau asal benih yang baik jatuh ke laut menjadi pulau.

Jika sudah menjadi buluh sukar pula untuk diubah tabiatnya. Pucuk dicipta ulam mendatang 意外收穫比預計還好. Yang baik itu biar di mana pun tempatnya akan tetap baik juga.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Proses mendidik dan mengajar anak-anak harus bermula sejak dari kecil lagi. Orang yang tidak takut menghadapi sebarang rintangan yang bakal dihadapi.

Mari petik daun buluh. Mendidik ataupun mendisiplinkan anak-anak lebih baik bermula semasa kecil apabila sudah besar hatinya keras dan sukar diajar.

Pucuk dicipta ulam mendatang 意外收获比预计还好. Tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas. Janganlah kita lupa bahawa melentur buluh biarlah dari rebungnya 教育从小开始 Di samping itu ibu bapa harus memberikan didikan agama kepada anak dari semasa ke semasa.

Jika sudah menjadi buluh sukar pula untuk diubah tabiatnya. Malang tak boleh ditolak mujur tak boleh diraih. Nasi sudah menjadi bubur.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya 教育應該從小開始. Melentur buluh biarlah daripada rebungnya.

Sudah jatuh ditimpa tangga 禍不單行. Melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Mendengar guruh di langit air di tempayan dicurahkan. Melentur buluh biarlah dari rebungnya 教育应该从小开始. Melentur buluh dari rebungnya.

Posted by Bahasaku indah at 1224 PG. Melentur buluh biarlah dari rebungnya 教育应该从小开始 Pucuk dicipta ulam mendatang 意外收获比预计还好 Sudah jatuh ditimpa tangga 祸不单行 Terlepas dari mulut buaya masuk ke mulut harimau 一波未平一波又起 Tidak tahu menari dikatakan lantai jongkang-jongket 吃不到葡萄说葡萄酸. Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi.

Sudah jatuh ditimpa tangga 祸不单行. Burung terbang dipipiskan lada. Melentur buluh biarlah dari rebungnya Maksud.

Nasi sudah menjadi bubur. Genggam bara api biar sampai jadi arang. Jika nak anak kita suka belajar kita mesti memupuk minat baca sejak mereka kecil lagi.

Type here Pusat Jagaan MHKlang Miss Foo 1 Sedikit- sedikit lama- lama jadi bukit 聚少成多 9 Perang mulut 吵架 2 Bagai anjing dengan kucing 时常争吵 10 Malang tidak berbau 没有征兆的霉 运 3 Seperti rusa masuk kampung 少见多怪因第 一次到某处而感 到惊愕 11 Seperti kera mendapat bunga 不懂得 珍惜所得的东 西 4 Bagai itik pulang petang 行走缓慢 12 Bagai aur dengan tebing 互相帮. Setiap agama mengajar penganutnya melakukan perkara yang bermoral serta menjauhi perbuatan yang boleh menjatuhkan maruah diri dan keluarga. Genggam bara api biar sampai jadi arang.



Pin Di Perkongsian Ilmu


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar